NA CO SI DÁT POZOR PŘI ŘÍZENÍ AUTA NA ISLANDU?
ŘÍZENÍ AUTA NA ISLANDU
Celková silniční síť na Islandu má přes 25 000 km vozovek, z toho cca 70% má zpevněný povrch. Dálnice na Islandu nenajdete, tudíž za ně neplatíte ani žádný poplatek. Hlavní silnicí je silnice č. 1 (Ring road), která měří 1 322 km a vede okolo celého ostrova. Do vnitrozemí se dostanete pouze po nezpevněných štěrkových cestách (F-roads). Jízda na tomto typu silnic je umožněna pouze terénním vozům 4x4 . Cesty jsou zpravidla otevřené od června do září, v závislosti na klimatických podmínkách. Aktuální informace ohledně sjízdnosti silnic najdete na webových stránkách https://umferdin.is/en
Na jednosměrných mostech platí jednoduché pravidlo - kdo vjede první má přednost.
Všichni pasažéři také musejí mít zapnuté bezpečností pásy a to včetně pasažérů na zadních sedadlech. Pozor také na volně se pohybující zvířata, zejména ovce a koně, kterých je po ostrově opravdu hodně.
MOSTY A TUNELY
Island má spoustu jednosměrných mostů, zejména na ring road, která vede okolo celého ostrova. Na těchto mostech platí jednoduché pravidlo - kdo vjede první má přednost.
Najdete zde také celkem 14 tunelů, které jsou otevřené pro běžnou dopravu. Aktuálně se platí mýto za průjezd pouze u jednoho z nich a to u tunelu Vaðlaheiðargöng, který se nachází východně od Akureyri. Vozidla do 3,5 tuny zaplatí 1 990 ISK za jeden průjezd. Více informací naleznete na stránkách https://www.veggjald.is/en/pricing
Ještě v roce 2018 se platilo mýtné za průjezd tunelem Hvalfjörður, který spojuje hlavní město Reykjavík se západní a severní částí ostrova. Investice do výstavby jsou již zaplaceny, proto je průjezd tunelem nyní zdarma. Oproti původní trase ušetříte téměř hodinu času.
ALTERNATIVNÍ TRASA K TUNELU VAÐLAHEIÐARGÖNG
Pokud se vám nechce platit poplatek za průjezd tunelem, existuje alternativní trasa, po které se jezdilo před dokončením tunelu. Cesta vede po silnici č. 83 přes oblast Svalbarðseyri a je dlouhá zhruba 26 km.
Cesta trvá okolo 20 minut a je tak pouze o 5 minut delší, než v případě jízdy tunelem. Záleží tedy pouze na Vás, jakou trasu zvolíte.
V případě nepříznivých klimatických podmínek doporučuji tunel využít, jelikož alternativní cesta se nachází vysoko v otevřeném terénu, kde například nárazy větru mohu být velmi nepříjemné.
RYCHLOSTNÍ LIMITY
Islandské silnice mají tyto rychlostní limity:
30 - 50 km/hod (obydlené oblasti)
80 km/hod (štěrkové silnice)
90 km/hod (asfaltové silnice)
POKUTY ZA RYCHLOU JÍZDU
Rychlá jízda se na Islandu opravdu nevyplatí. Pokuty jsou vysoké a mohou vám prodražit dovolenou o tisíce korun. Na Islandu sice není nijak zvlášť hustá síť radarů, nicméně i tak je potřeba dát si pozor. Většina radarů pouze ukazuje vaši aktuální rychlost, ale neměří (obdobně jako v ČR). Ostatní radary, které rychlost měří, jsou označeny značkou "měření rychlosti". Určitě na ně narazíte ve větších městech a pár jich najdete i na jihu ostrova, kam míří většina turistů.
Na Islandu neplatí nulová tolerance alkoholu při řízení vozidla.
Měření rychlosti také provádí místní policie. Jedná se však spíše o nárazové akce na více místech najednou. Na druhou stranu se tyto akce nehlásí dopředu.
VÝŠE POKUT ZA RYCHLOU JÍZDU
- 26 km a více (oblast s limitem do 35 km/hod) - 23 500 ISK
- 36 km a více (oblast s limitem do 50 km/hod) - 36 000 ISK
- 36 km a více (oblast s limitem do 60 km/hod) - 47 000 ISK
- 41 km a více (oblast s limitem do 70 km/hod) - 55 500 ISK
- 41 km a více (oblast s limitem do 80 km/hod) - 74 000 ISK
- 41 km a více (oblast s limitem do 90 km/hod) - 83 000 ISK
ŘÍZENÍ A ALKOHOL
Na Islandu neplatí nulová tolerance alkoholu při řízení vozidla. Ještě donedávna bylo povoleno 0,05%, nicméně od roku 2018 bylo toto množství zredukováno na 0,02%. To je zhruba jako jedno velké pivo nebo jedna malá sklenka vína. Je to nicméně individuální a záleží na tom, jak dobře člověk odbourává alkohol.
PRAKTICKÉ INFORMACE
- Počasí a rychlé změny podmínek: Islandské počasí se může během dne drasticky změnit. Během pár minut můžete zažít slunečno, déšť, mlhu a sníh. Důležité je sledovat předpověď počasí a aktuální podmínky, zejména na webu https://www.vedur.is/ pro počasí a https://umferdin.is/en pro stav silnic.
- Silné větry: Vítr na Islandu může být velmi silný a ovlivnit stabilitu auta, zejména na otevřených cestách a v horských oblastech. Při vystupování dávejte pozor, aby vám vítr nevzal dveře, a při jízdě mějte pevně ruce na volantu.
- Jednosměrné mosty a úzké silnice: Island má spoustu jednosměrných mostů (hlavně na cestě kolem ostrova). Pravidlem je, že první projíždí ten, kdo na most vjede první. Na úzkých cestách je třeba být ohleduplný k protijedoucím vozidlům.
- Štěrkové cesty a značka "Malbik Endar": Mnoho cest, zejména ty vedoucí do vnitrozemí, je pouze štěrkových. Cedule "Malbik Endar" znamená konec asfaltu – dále už vás čeká prašná a kamenitá cesta, kde je potřeba snížit rychlost, abyste zabránili poškození auta od odlétajících kamenů.
- Off-road jízda je zakázána: Na Islandu je mimo silnice přísně zakázáno jezdit. Mimo vyznačené cesty se může porušení tohoto pravidla trestat vysokými pokutami, protože tundra je extrémně citlivá na poškození a regeneruje se velmi pomalu.
- Zvířata na silnici: Můžete se setkat s volně se pohybujícími ovcemi nebo koňmi, hlavně v letních měsících. Ovce na silnici často chodí ve skupinách a nepředvídatelně se pohybují, takže je potřeba být opatrný a připravený na rychlou reakci.
- F-roads a terénní vozidla: Pokud plánujete cestu do islandského vnitrozemí, tzv. "F-roads" (horské cesty), potřebujete terénní auto s pohonem na všechna čtyři kola. Tyto cesty jsou náročné, neudržované a často zahrnují brodění řek. F-roads jsou obvykle otevřené pouze v létě.
- Rychlostní limity a kamery: Na Islandu jsou poměrně přísné rychlostní limity – 50 km/h ve městech, 80 km/h na štěrkových cestách a 90 km/h na asfaltových. Rychlostní kamery nejsou tak běžné, nicméně pokuty za překročení rychlosti jsou vysoké.
- Připravenost na nečekané: Na Islandu se vyplatí mít v autě teplé oblečení, deku, dostatek vody a základní potraviny. V případě špatného počasí nebo uzavření silnic může dojít k delšímu čekání.
- Řízení a alkohol: Na Islandu neplatí nulová tolerance alkoholu při řízení vozidla. Ještě donedávna bylo povoleno 0,05%, nicméně od roku 2018 bylo toto množství zredukováno na 0,02%.