NA CO SI DÁT POZOR PŘI ŘÍZENÍ AUTA NA ISLANDU?

19.05.2023

OBECNÉ INFORMACE

Celková silniční síť na Islandu má přes 25 000 km vozovek, z toho cca 70% má zpevněný povrch. Dálnice na Islandu nenajdete, tudíž za ně neplatíte ani žádný poplatek. Hlavní silnicí je silnice č. 1 (tzv. "Ring Road"), která měří 1 322 km a vede okolo celého ostrova. Do vnitrozemí se dostanete pouze po nezpevněných štěrkových cestách (tzv. "F-Roads"), kde potřebujete SUV s pohonem 4x4. Otevřeny jsou již koncem června, případně začátkem července. Aktuální informace naleznete na www.road.is

Kdo vjede první, má přednost. Pravidlo u jednosměrných mostů

Všichni pasažéři také musejí mít zapnuté bezpečností pásy a to včetně pasažérů na zadních sedadlech. Na Islandu je mnoho jednosměrných mostů, kde platí jednoduché pravidlo - kdo vjede první má přednost. Pozor také na volně se pohybující zvířata, zejména ovce a koně, kterých je po ostrově opravdu hodně. 

Na celém ostrově také najdete celkem 14 tunelů, které jsou otevřené pro běžnou dopravu. Aktuálně se platí mýto za průjezd pouze u jednoho z nich a to u tunelu Vaðlaheiðargöng, který se nachází východně od Akureyri. Vozidla do 3,5 tuny zaplatí 1 650 ISK za jeden průjezd. Více informací naleznete na stránkách https://www.veggjald.is/en/pricing

Vozidla do 3,5 tuny zaplatí 1 650 ISK za jeden průjezd

Ještě v roce 2018 se platilo mýtné za průjezd tunelem Hvalfjörður, který spojuje hlavní město Reykjavík se západní a severní částí ostrova. Investice do výstavby jsou již zaplaceny, proto je průjezd tunelem nyní zdarma. Oproti původní trase ušetříte téměř hodinu času.


Google maps
Google maps

ALTERNATIVNÍ TRASA

Pokud se Vám nechce platit poplatek za průjezd tunelem, existuje alternativní trasa, po které se jezdilo před dokončením tunelu. Cesta vede po silnici č. 83 přes oblast Svalbarðseyri a je dlouhá zhruba 26 km.

Cesta zabere cca 20 minut a je tak pouze o 10 minut delší, než v případě jízdy tunelem. Záleží tedy pouze na Vás, jakou trasu zvolíte.

Vyplatí se to?

Nicméně v případě velmi nepříznivých klimatických podmínek doporučuji tunel využít, jelikož alternativní cesta je celkem vysoko s otevřeným terénem, kde například nárazy větru mohu být velmi nepříjemné. 


RYCHLOSTNÍ LIMITY

Islandské silnice mají tyto rychlostní limity

  • 30 - 50 km/hod (obydlené oblasti)

  • 80 km/hod (štěrkové silnice)

  • 90 km/hod (asfaltové silnice)


POKUTY ZA RYCHLOU JÍZDU

Rychlá jízda se na Islandu opravdu nevyplatí. Pokuty jsou vysoké a mohou Vám prodražit dovolenou o tisíce korun. Na Islandu sice není nijak zvlášť hustá síť radarů, nicméně i tak je potřeba dát si pozor. Většina radarů pouze ukazuje Vaši aktuální rychlost, ale neměří (obdobně jako v ČR). Ostatní radary, které rychlost měří jsou označeny značkou "měření rychlosti". Určitě na ně narazíte ve větších městech a pár jich najdete i na jihu ostrova, kde je nejvíce turistů. 

Pokuty za rychlou jízdu jsou na Islandu opravdu vysoké

Měření rychlosti také provádí místní policie. Ze zkušenosti ale mohu říct, že se jedná spíše o nárazové akce na více místech najednou. Na druhou stranu, nikdy nevíte, kdy taková akce přijde.  

Překročení rychlosti o:

  • 26 km a více (oblast s limitem do 35 km/hod) - 23 500 ISK 
  • 36 km a více (oblast s limitem do 50 km/hod) - 36 000 ISK
  • 36 km a více (oblast s limitem do 60 km/hod - 47 000 ISK 
  • 41 km a více (oblast s limitem do 70 km/hod) - 55 500 ISK 
  • 41 km a více (oblast s limitem do 80 km/hod) - 74 000 ISK
  • 41 km a více (oblast s limitem do 90 km/hod) - 83 000 ISK

ŘÍZENÍ A ALKOHOL

Na Islandu neplatí nulová tolerance alkoholu při řízení vozidla. Ještě donedávna bylo povoleno 0,05%, nicméně od roku 2018 bylo toto množství zredukováno na 0,02%. 

Limit pro řízení pod vlivem alkoholu v krvi je 0,02% 

To je zhruba jako jedno velké pivo nebo jedna malá sklenka vína. Je to nicméně individuální a záleží na tom, jak dobře člověk odbourává alkohol.